Робота з батьками

ВПЛИВ БЛАГОПОЛУЧНОСТІ РОДИНИ
НА ОСОБИСТІСНИЙ РОЗВИТОК ПІДЛІТКА
БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ
Мета: звернути увагу батьків на вплив родинної атмосфери
на особистісний розвиток підлітка.

Завдання: проаналізувати значення родини для підлітка;
актуалізувати значимість благополуччя родинної
атмосфери.
Форма проведення: бесіда, діалог.
Учасники: батьки учнів, класний керівник.
Підготовчий етап: до зборів учні готують «Послання моїй родині», у якому висловлюють своє розуміння сутності родини, заповнюють анкети.
Оформлення приміщення: цитати на дошці:
«Родина – це суспільство в мініатюрі, від цілісності якого залежить безпека всього великого людського суспільства»
(Фелікс Адлер, США);
« Пам ятайте, що діти ваші будуть обходитися з вами так само, як ви обходитеся зі своїми батьками»
(Фалес, Греція);
«Виховуйте дітей для потомства»
(Тацит Публій Корнелі, Рим).
ХІД ЗБОРІВ
1. Вступне слово класного керівника.
Добрий вечір, шановні батьки! Дозвольте нашу зустріч почати з притчі.
«Колись вранці один рибалка з двома синами відправився рибалити. Улов був гарним і до опівдня вони зібралися повертатися додому. Але коли вони почали витягувати сітку, раптом налетіла буря і берега більше не було видно. Також буря не пошкодувала й маленьку хатинку: від удару блискавки він загорівся, і вогонь спалив усе майно. Коли рибалка із синами вибрався на берег, на нього чекала плачуча жінка, яка розповіла дітям і чоловіку про нещастя, яке сталося. Але рибалка не звернув уваги. Жінка обурилася: «Чоловіче, ми втратили все, що в нас було, а тобі й діла не має!» Тоді рибалка відповів: «Вогонь, який знищив нашу хату, виявився тим самим світлом, що вказало нам шлях до берега».
Світло у вікнах домівки… які почуття воно викликає у наших дітей? Радість, що на тебе чекають? Сльози очищення: «Ну ось, я вдома». Роздратованість: «Ну чого їм і досі не спиться?» Острах: «Як би пройти тихенько, щоб обійшлося без скандалу та криків?»
2. Аналіз результатів тестування.
- «Світло у вікнах мого дому – це…»
- «Радість у моїй родині – це…»
- «Горе в моїй родині – це…»
- «В цілому, родина – це…»
(Зачитуються відповіді дітей, їх співвідношення у відсотках).
3. Виступ за темою зборів.
На сьогодні дорослий розривається між потребою у творчій самореалізації, професійному зрості та батьківськими обов’язками. При цьому дітей у родинах стало мало, вони звичайно бажані та довгоочікувані, тому батьку і матері хочеться проводити з ними більше часу. В результаті батьки потрапляють у сіті постійного невдоволення собою і все частіш роздратовуються на тих же самих дітей, заради яких стараються. У сучасній родині в більшості випадків головна роль перейшла до жінки. Таким чином вимоги до обов’язків батька підвищуються, і коли чоловік втрачає відповідальність за родину або не в змозі виконувати свої обов’язки, родина руйнується. З кожним роком кількість неповних сімей зростає. Мати, щоб прокормити своїх дітей, починає працювати на декількох підприємствах і у неї практично не вистачає часу приділяти увагу своїм дітям.
Відомий зарубіжний фізіолог Ганс Сельє вважає, що «в родині людина знаходить захист від стресових ситуацій». Сьогодні і завжди головне в родині – теплота у відношеннях, особливий психологічний клімат, спокій та радість. Необдумані дії батьків, педагогічна безграмотність, зясування стосунків на очах у дитини викликають наростання внутрішнього конфлікту, що в кінці кінців відображається на їх навчанні.
Якщо єдиною значущою фігурою для дитини виявляється мати, то незначні тріння у їх відношеннях можуть обернутися на душевну трагедію. Переплетіння значущих відносин дозволяє дитині вирішити протиріччя, які виникають в його житті. Конфлікт не призводить до тривоги, якщо є багато точок опори.
Діти багато чекають від батьків: захисту, любові, ласки, прикладу, досвіду, глибокого взаєморозуміння.
Кандидат психологічних наук Б. Кочубей вважає, що в родині дитина перш за все отримує визнання свого людського «я», утвердження особистості, знаходить круг людей, з якими може поділитися своїми переживаннями, і для розвитку інтелекту дитини необхідно, щоб у його оточенні зустрілися обидва типи мислення: чоловічий та жіночий. Чоловіки, як правило,мають більш високі математичні здібності, більш схильні, розмірковуючи над проблемою, розкладати все по поличках. Жінки, в свою чергу, часто кращі за чоловіків у володінні мовою, багатством словникового запасу, умінням оперувати поняттями, здатністю до швидкого інтуїтивного реагування на ситуацію в цілому.
Сучасні гуманітарні науки використовують поняття дітоцентризму – визнання дитини та батьківської любові у якості високих моральних цінностей. Така позиція показує, що піклування та інтереси дорослих повинні бути зосереджені на потребах дитини, що дозволяє орієнтувати родину на підвищення соціального рівня, формування батьківських почуттів, батьківського обов’язку. При цьому суспільство визнає інтереси дитини пріоритетними в житті родини. Але, як доводить практика роботи з родиною, інтереси дитини не завжди є головними в родині. Вони вступають у конкуренцію з такими цінностями, як особисте життя батьків, їх особистий час, особистісний зріст і кар’єра. В той же час надмірне піклування про дитину негативно впливає на склад родини ( вона зменшується за рахунок дітей): прагнення дотримуватись інтересів дітей не сприяє збільшенню їх кількості в родині, тому що зростає необхідність створення для них найкращих умов. Враховуючи важливість і значимість родини для розвитку людини, дамо характеристику благополучної родини. Усі члени благополучної родини пов’язані між собою невидимими та міжособистісними зв’язками, які формують сімейне «я» людини. Ці зв’язки рідко коли оцінюються членами родини, але значно відчуваються в той момент, коли вони перериваються. Сімейні зв’язки дозволяють людині зберегти своє психологічне благополуччя, бути стресостійким, вірити в майбутнє, відчувати свою правоту.
В родині складається система оцінок, яка дозволяє людині дізнаватися і створювати уявлення про себе: люблять його чи ні, добрий він чи злий, красивий чи не дуже, чи відповідає соціальним нормам та вимогам.
Під неблагополучною родиною ми розуміємо родину, в якій відсутнє благо для дитини. Такою може бути родина і в якій один з батьків і обидва,
і економічно спроможна, і неспроможна і тю ін. Головною характеристикою неблагополучної родини є відсутність любові до дитини, піклування про нього, задоволення його потреб, захисту його прав та законних інтересів.
4. Практична робота.
Батькам пропонується оцінити психологічний клімат родини, написавши, що подобається, а що не подобається у сімейних відносинах стосовно дитини.
Аналіз анкетування організовується за такими питаннями:
  • Що є спільного у сприйнятті психологічного клімату в родині дітьми та батьками?
  • Які відмінності поглядів батьки можуть усунути?
  • Що для цього потрібно зробити?
5. Підведення підсумків.
У доброзичливій атмосфері батьківського дому виховуються теплі людяні почуття. Це доброта,яка прищеплюється розумним поєднанням батьківської доброти до дитини і послідовною, також доброю, не жорстокою, вимогливістю до нього.
Ваша дитина дорослішає. І ви вже своїм прикладом сімейних взаємовідносин, відношенням до близьких, знайомих, друзів, інших людей розвиваєте у нього прагнення самому робити добро. Навчайте своїх дітей співчувати, уміти розділити з людьми радість та горе, захищати добро від зла. Нехай ваші діти дізнаються, що бути милосердним - це означає здійснювати любов до людей не на словах, а на ділі.За наявності добрих відносин у людей зявляється моральний зв'язок, відбувається злиття позитивних думок. Це означає що у вас зявиться більше шансів вплинути на розвиток саме моральної поведінки вашої дитини, на його конкретні позитивні вчинки.





















1 комментарий:

  1. Необхідно частіше використовувати тестування батьків на батьківських зборах .

    ОтветитьУдалить